PEDAGOG SZKOLNY – mgr EWA PASZEK
Jestem do Państwa dyspozycji w godzinach:
PONIEDZIAŁEK - 8.55 -12.40
WTOREK - 8.55 - 10.35/12.45 - 14.20
CZWARTEK - 8.55 - 11.40/12.45 - 14.20
PIĄTEK - 8.55 -11.40
PEDAGOG SPECJALNY - mgr EWELINA SZYGENDA
Jestem do Państwa dyspozycji w godzinach:
ŚRODA 8.00 - 12.40
PIĄTEK 8.55 - 13.30
PSYCHOLOG - mgr MATEUSZ MOROŃ
Jestem do Państwa dyspozycji w godzinach:
PONIEDZIAŁEK - 8.00 - 9.40
WTOREK - 8.00 - 13.30
PEDAGOG I PSYCHOLOG TO OSOBA, która organizuje w szkole pomoc psychologiczno - pedagogiczną dla uczniów. Naszym celem jest wspomaganie rozwoju psychologicznego i efektywności uczenia się dzieci poprzez wspieranie wychowawców klas i współdziałanie z nauczycielami, rodzicami, pielęgniarką szkolną, organami szkoły oraz z instytucjami pozaszkolnymi.
Drogi rodzicu
Zwróć się do pedagoga szkolnego, gdy:
- czujesz, że nie potrafisz dotrzeć do swojego
dziecka
- niepokoją Cię jakieś zachowania dziecka,
- masz trudną sytuację materialną i nie wiesz gdzie
szukać pomocy,
- chcesz z kimś podzielić się swoimi kłopotami
natury wychowawczej.
Zachęcam do korzystania z pomocy pedagoga
RODZINA JEST NAJWAŻNIEJSZA
DEKALOG DLA RODZICÓW I WYCHOWAWCÓW
- Nie upokarzaj dziecka: bo ono, tak jak Ty, ma silne poczucie własnej godności.
- Staraj się nie stosować takich metod, których sam w dzieciństwie nie akceptowałeś.
- Pozwalaj dziecku dokonywać wyboru w miarę możliwości jak najczęściej.
- Jeżeli zachowałeś się wobec dziecka niewłaściwie, przeproś je i wytłumacz się. Nie bój się utraty autorytetu.
- Nigdy nie mów źle o dziecku, w szczególności w obecności innych osób.
- Nie mów "zrobisz to, bo ja tak chcę" - jeżeli musisz czegoś zabronić, zawsze to uzasadnij.
- Jeśli wydajesz polecenia dziecku, staraj się nie stać nad nim i mówić "z góry swego autorytetu".
- Nie musisz być za wszelką cenę konsekwentny i nie musisz być w zgodzie z innym dorosłym przeciwko dziecku, jeżeli wiesz, że on nie miał racji.
- Gdy nie wiesz, jak postąpić, pomyśl, jak Ty poczułbyś się, będąc dzieckiem.
- Staraj się być czasem adwokatem własnego dziecka.
Na podstawie: E. CYZ :Dziecko i jego prawa, ( 1992)
JAK WSPIERAĆ SWOJE DZIECKO?
"Kochać człowieka to znaczy mieć czas,
nie spieszyć się, być obecnym dla niego"
Hans Burki
· Bądź życzliwym, pogodnym, cierpliwym przewodnikiem i towarzyszem swego dziecka w jego kłopotach szkolnych.
· Staraj się zrozumieć swoje dziecko: jego potrzeby, możliwości i ograniczenia.
· Spróbuj jak najwcześniej zaobserwować, czy twoje dziecko ma trudności, na czym one polegają i co jest ich przyczyną - wyjaśnij swoje wątpliwości, omów spostrzeżenia na drodze konsultacji z psychologiem, logopedą, pedagogiem i w razie potrzeby z lekarzem.
· Spróbuj pomóc swojemu dziecku - zaobserwuj w czasie codziennej pracy z dzieckiem, co jest najskuteczniejsze dla przezwyciężenia jego trudności: w razie potrzeby skorzystaj z literatury i fachowej pomocy nauczyciela - terapeuty, logopedy (w formie terapii indywidualnej lub grupowej).
· Bądź w stałym kontakcie z nauczycielem swego dziecka i pedagogiem szkolnym.
· Chwal i nagradzaj swoje dziecko nie tyle za efekty pracy, co za włożony w nią wysiłek oraz spraw, aby praca z dzieckiem stała się przyjemna dla was obydwojga.
JAK MOGĘ WŁĄCZYĆ SIĘ W EDUKACJĘ MOJEGO DZIECKA.
- Otwórz się na pomysły nauczyciela, okaż dobrą wolę.
- Słuchaj opinii innych o Twoim dziecku, staraj się zrozumieć ich punkt widzenia.
- Podziel się z nauczycielem swoją wiedzą o mocnych stronach swojego dziecka.
- Nie żałuj czasu na rozmowy o postępach i trudnościach dziecka w szkole.
- Bierz aktywny udział w zebraniach .
- Ustal z nauczycielem najlepszy sposób komunikowania się z tobą (telefon, e-mail, list, notatka w zeszycie dziecka).
- Staraj się zrozumieć i zaakceptuj reguły obowiązujące dziecko w szkole; nie podważaj ich znaczenia i nie pozwalaj na omijanie lub łamanie tych zasad w domu (okazywanie szacunku starszym, poprawne zachowanie przy stole, niepalenie papierosów, nieprzeklinanie itp.).
- Swoje wymagania, oczekiwania i uwagi przedstawiaj szczerze, otwarcie i niezwłocznie. Niech nie mają okazji urosnąć do problemu.
- Szukaj informacji o szkole, zaglądaj na stronę www szkoły.
- Zgromadź informacje na temat systemu oceniania i wymagań wobec twojego dziecka (śródrocznych, na zakończenie semestru/roku, wymagań egzaminacyjnych).
- Poznaj przyjaciół i kolegów swojego dziecka a także ich rodziców.
- Staraj się śledzić życie szkoły i w miarę możliwości uczestniczyć w wydarzeniach organizowanych dla - lub z udziałem rodzin uczniów; pomóż organizować takie imprezy.
- Włącz się w pracę zespołów rodziców uczestniczących w konsultowaniu lub tworzeniu programu szkolnego.
- Weź udział w organizowanych dla rodziców warsztatach lub seminariach. Jeśli nie są organizowane podsuń szkole pomysł ich zorganizowania.
- Bierz udział w godzinach wychowawczych i lekcjach otwartych, na które jesteś zapraszany.
- Włącz się w organizacje imprez dla rodziców i rodzin organizowanych przez szkołę (święto szkoły, sportowe zawody rodzinne, przedstawienia teatrzyku szkolnego, aukcje na rzecz szkoły, piknik rodzicielski).
- Włącz się w zajęcia pozalekcyjne, zaproponuj swoją pomoc w ich prowadzeniu (opieka nad młodszymi dziećmi, dowożenie dzieci na basen, do kina itp.).
- W miarę możliwości wspieraj fundusz rodzicielski lub ofiaruj własną pracę (od pomocy w drobnych remontach, szycia zasłon, przygotowywania pomocy naukowych, pieczenia ciastek na imprezy szkolne).
- Omawiaj ze swoim dzieckiem przebieg szkolnego dnia, dowiaduj się o plany i ważne dla dziecka wydarzenia w zbliżającym się czasie.
- Zadbaj, aby dziecko miało w domu wydzielone ciche i dobrze oświetlone miejsce do nauki i odrabiania lekcji.
- Pomóż swojemu dziecku zaplanować pracę, podzielić duże i trudne zadania na małe kroki.
- Ustal w miarę możliwości stałe godziny spokojnej pracy dziecka w domu - w tym czasie nie angażuj go do innych czynności.
- Pomóż dziecku w zaplanowaniu przygotowań do klasówki, sprawdzianu, egzaminu.
- Zaoferuj nieodpłatnie szkole swoje eksperckie usługi w dziedzinach, na których się znasz i możesz pomóc.
- Dowiedz się jak najwięcej na temat działań podejmowanych w stosunku uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (np. dysleksją).
- Zachęcaj swoje dziecko do pełnienia funkcji społecznych i udziału w samorządzie uczniowskim i wspieraj je w działaniu.
- Zachęcaj i wspieraj swoje dziecko w działaniu społecznym na rzecz potrzebujących pomocy; sam służ przykładem.
- Okazuj szacunek dla pracy dziecka, doceniaj jego wysiłek.
- Spróbuj znaleźć zajęcie (hobby, sport), które będziesz wykonywał razem z dzieckiem.
- Zachęcaj dziecko do podejmowania działań twórczych (malowania, grania itp.), czytania książek, słuchania dobrej muzyki; czytajcie razem chociaż kilka minut każdego dnia.
- Organizuj w miarę możliwości rodzinne wycieczki do biblioteki, ogrodu zoologicznego, botanicznego, teatru, kina, na koncert, do muzeum, parku, lasu itp., .
- Wspólnie z dzieckiem wybierz i zaplanuj programy telewizyjne, które będzie mogło oglądać; gdy możesz, oglądaj je razem z nim i rozmawiaj o tym, co widziało i czego się nauczyło.
- Od czasu do czasu baw się z dzieckiem - graj w gry dydaktyczne, towarzyskie, komputerowe itp.
"Traktuj dziecko tak jakbyś chciał,
aby ono traktowało Ciebie."
Waldemar Łysiak